mandag 11. august 2014

Ooops, I did it again...(kjernefysikkhistorie)

...jeg får bare skylde på at denne helgen (og dagene før) har stått i flyttingens tegn, og jeg har vel egentlig ikke hatt tid eller hjernekapasitet til å tenke på noe annet - men det slo meg i dag tidlig, da jeg satt og gjorde siste forberedelser til foredraget jeg holdt for de nye fysikkstudentene, at det nettopp var "bombejubileum" :/ 6. august 1945 ble et kjernefysisk våpen for første gang brukt mot mennesker - i Hiroshima, og den 9. august ble kjernefysiske våpen brukt for andre og siste gang mot mennesker - i Nagasaki, i Japan.

Begge bombene var fisjonsvåpen (altså "kun" spalting av tunge atomkjerner) - fusjonsvåpen/hydrogenbomben kom senere, men Hiroshimabomben ("Little Boy") var laget av høyanriket uran, mens Nagasakibomben ("Fat Man") var laget av plutonium.
Uran-235 og plutonium-239 har forskjellige kjernefysiske egenskaper (selv om begge spaltes lett, og egner seg for å få energi fra - enten som brensel, eller som våpen), så "Little Boy" og "Fat Man" var forskjellige typer bomber: 

"Little Boy" var gun-type, mens "Fat Man" var implosion

Jeg kan sikkert skrive mer om forskjellene på uran-235 og plutonium-239, og hvorfor "Fat Man" og "Little Boy" var forskjellige - hvis det er interesse for det?

-------------------------------------------------------------------

Under er mitt bilde av "Atomic Bomb Dome" - en av bygningene som sto igjen etter bombingen av Hiroshima, som jeg tok da jeg var der i vår.
Grunnen til at bygningen står igjen såpass intakt er at den sto på ground zero - altså rett under der bomben ble detonert.




1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...