onsdag 13. august 2014

Enten så går det bra...

Jeg har lenge hatt en tanke om å vise frem karakterene jeg har samlet sammen ila mine 11 år på UiO...saken er nemlig den at jeg i det siste har holdt en del foredrag der jeg forteller "min historie", fra fersk fysikk-student høsten 2003, via noen ganske tøffe år, frem til ansatt på UiO som doktogradsstipendiat i dag. Jeg pleier å si at karakterene mine på bachelor var ganske "normalfordelte", og at jeg med et nødskrik kom meg inn på master...og at alt forandret seg da jeg virkelig ble motivert som masterstudent. Men det er én ting å si at sånn var det, kontra å faktisk vise det frem - så til foredraget jeg holdt for de ferske fysikk/FAM-studentene nå på mandag syntes jeg tiden var inne for å sette meg ned og gå igjennom karakterene mine, og å lage et søylediagram (og, hjelp, så privat og skummelt det var å vise det frem - men det er bra å presse seg selv litt, og å gjøre det man syns er ubehagelig, da):





Poenget mitt er vel både det at selv om det går dårlig så betyr ikke det at man nødvendigvis er "dum" eller har valgt feil studium, og at det er mulig å reise seg igjen når man faller. Dessuten så skjedde jo det da jeg fikk velge mer retning på fagene mine at jeg fikk en helt annen motivasjon enn det jeg hadde for mange av de grunnleggende, obligatoriske matte- og fysikkfagene, og med god motivasjon ble det enkelt å bare jobbe og jobbe og jobbe - og med hard jobbing kan man klare nesten alt (feks toppkarakterer - de kommer ikke gratis ;) ).

Videre i foredraget viste jeg disse to foilene - jeg liker spesielt godt sitatet jeg avsluttet med, som kommer fra gode Lise: "Enten så går det bra, eller så går det over" - det gjelder jo litt for alt her i livet, egentlig ;)





Foredragsoutfiten ble valgt etter metoden: "dette er så å si det eneste plagget jeg har pakket ut av alle søplesekkene og heldigvis lå det et par sko på toppen av en pappeske som passet til" - og jeg syns egentlig det fungerte overraskende bra. Elsker det enkle snittet på denne kjolen; som lett kan pyntes opp med et par hæler - noe jeg også gjorde, selv om det ikke syns på bildet, siden Alexandra insisterte på å stå foran speilet og tøyse <3

de nye fysikk-studentene i StoreFy (Store Fysiske auditoium) for aller første gang (?)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...