tirsdag 22. juli 2014

Trinity - kjernefysiskkhistorie (delayed)

Jada, dere leser riktig; atter en gang er jeg litt sent ute med å skrive om en stor hendelse i (kjernefysikk)historien, men det er vel kanskje ikke helt galt at det skjer sånn midt på sommeren, eller hva? Føler jeg blir ganske omtåket av solen om dagen, i alle fall, og det blir vanskeligere å konsentrere sag :P
Uansett, den 16. juli 1945 ble den aller første atombombetesten - Trinity - foretatt i ørkenen i New Mexico, og det er altså 69 år siden menneskeheten fikk kjernefysiske våpen.


Dette bildet ble altså tatt 0.016 sekunder (bare litt mer enn en hundredel av et sekund) etter detonasjon av våpenet; og da er denne ildkulen allerede 200 meter i diameter - ganske ekstremt! Allikevel var denne testen bare en bitteliten sak sammenliknet med de kraftigste våpnene som er testet i løpet av den kalde krigen: Trinity hadde en sprengkraft på ca 20 kilotonn TNT, mens det kraftigste våpenet noen sinne var 30 000 ganger kraftigere...!
Som sikkert alle vet så var det videre resultatet at de japanske byene Hiroshima og Nagasaki ble bombet med atomvåpen under en måned senere; første og eneste (og la det for all del forbli slik) gang at denne typen våpen er brukt mot mennesker. Trinity var et plutoniumsvåpen sånn som den over Nagasaki - i motsetning til uranvåpen som ble brukt mot Hiroshima.

Robert Oppenheimer, som var leder for Manhattanprosjektet (der de jobbet med å utvikle atombomben) sa i et intervju i 1965:

We knew the world would not be the same. A few people laughed, a few people cried. Most people were silent. I remembered the line from the Hindu scripture, the Bhagavad GitaVishnu is trying to persuade the Prince that he should do his duty and, to impress him, takes on his multi-armed formand says, 'Now I am become Death, the destroyer of worlds.' I suppose we all thought that, one way or another.

3 kommentarer:

  1. Hvordan være forskningsoptimist etter dette?

    SvarSlett
  2. Hei alle sammen. Jeg så kommentarer fra folk som allerede fikk lånet fra rene hjertelån, og da bestemte jeg meg for å søke under deres anbefalinger, og for bare noen timer siden bekreftet jeg på min egen personlige bankkonto et samlet beløp på 35 000 euro som jeg ba om. Dette er virkelig en god nyhet, og jeg råder alle som trenger ekte lån å søke via e-posten sin (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com). Jeg er glad nå som jeg har fått lånet jeg ba om

    SvarSlett
  3. Hva er din situasjon? * Trenger 100% finansiering * Kan ikke bekrefte inntekt * Kan ikke bekrefte sysselsetting * Nylig selvstendig næringsdrivende * Konkursinnsamling * Kredittproblemer * Akkumulert regningsoppgjør * Personlig investeringsprosjekt eller selskapets investeringsprosjekter e.t.c. Søk om et raskt og praktisk lån for å betale regninger og gjeld, starte en ny virksomhet eller refinansiere prosjektene og utvide virksomheten din i år til den billigste renten på 1%. For mer informasjon, e-post
    oss i dag via e-post :( inforamzanloan@gmail.com)

    E-post: inforamzanloan@gmail.com
    Med vennlig hilsen.
    Hr. Ramzan Muhammad

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...