fredag 27. juni 2014

Torden, torsdag, Tor, thorium

Hjelp, som det regnet i går! Dro fra kontoret da det begynte å lyne og tordne (jeg er virkelig livredd for tordenvær), og mens jeg satt på banen fra Blindern til Majorstuen åpnet jo virkelig himmelen seg - og på den korte turen fra t-banestasjonen til bussholdeplassen på Majorstuen, og fra busholdeplassen og hjem ble jeg helt KLISS VÅT (bildet viser ikke skikkelig hvordan sminken rant nedover ansiktet mitt :P).

En fun fact som passer når det tordner på en torsdag er jo selvsagt at et av mine favorittgrunnstoffer - thorium (de andre favorittene min er selvsagt uran og plutonium; de er bare best <3<3<3) - er oppkalt etter tordenguden Tor ;)
Thorium ble faktisk oppdaget i Norge, på Løvøya i Telemark, i 1928, av (nordmannen) Morten Thrane Esmark, men så var det (svensken) Jöns Jakob Berzelius som identifiserte det som et nytt grunnstoff, og ga det navnet thorium. Ofte ser jeg at det er Berzelius som får æren for å ha oppdaget thorium, men oppdagelsen skjedde altså av Esmark ;););)

Thorium er grunnstoff nummer 90, og den isotopen vi finner i naturen er thorium-232 (90 protoner og 142 nøytroner) - som har SUPERLANG halveringstid, på mer enn 14 milliarder år (så det er jo nesten helt stabilt, faktisk)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...