mandag 16. juni 2014

Og sånn går dagene

I dag har flinke og søte kontorkollega  Hilde disputert, og kan "plutselig" kalle seg Doktor; første halvdel av dagen har derfor blitt brukt inne på Lille Fysiske Auditorium, der hun forsvarte avhandlingen "Average properties of nuclear states in the quasi-continuum region". Førsteopponenten - Luciano - var ikke bare lett å ha med å gjøre, tror jeg, men han hadde noen helt herlige sitater i starten, da han snakket om hva det egentlig var Hilde har gjort - sånn sett i et større perspektiv, liksom...så snakket han om de målingene vi gjør her nede på syklotronen, og hva som skjer, og han sa blant annet om gammastrålingen som atomkjernen sender ut når den varmes opp (tilføres energi), som vi måler: "gamma rays flying towards the detectors like angels". Syns det bare var helt utrolig vakkert og poetisk <3

Apropos gammastråling og doktorgrad: vi kjører jo eksperiment, så selv om det selvsagt er feiring for Hilde nå, så må noen være på eksperimentvakt - og jeg sitter på labben og passer på plutoniumet vårt. Det går ganske bra, men syklotronen er litt gretten; og det er alltid slitsomt - da blir døytron-strålen ustabil, og da går alarmen plutselig hvert tiende minutt...heldigvis for meg så er det ikke jeg som skal ha nattevakten :P




...og forresten så er jeg superglad i dag (selv om det kanskje ikke ser helt sånn ut - det er nok fordi jeg er alene på labben, og at jeg blir litt stresset når jeg innser at jeg er nestemann i rekken til å disputere :V); i dag har jeg kjøpt leilighet! 
Helt ærlig har det ikke bare vært helt enkelt å bo i lille "Rose-slottet" på Frogner, for det første fordi jeg hele tiden har visst at det var ganske midlertidig, og da slår man seg jo ikke skikkelg til ro, og for det andre har jeg kjent en del på følelsen av å ikke kunne gi Alexandra et "skikkelig hjem" - men nå ordner det seg, og jeg bare gleder meg til å ta henne med dit og vise henne nye Rose-slottet på Bjølsen. Nå som dette altså er på plass tror jeg det skal bli lettere for meg å senke skuldrene, og kunne konsetrere meg om det jeg trenger å konsetrere meg om; være tilstede for og med Alexandra, og forskning og skriving - og jeg må si jeg gleder meg helt vilt til å sitte ved vinduet (eller på den vesle balkongen) i min nye leilighet og bli inspirert av utsikten min (panoramautsikt over Oslo - leiligheten ligger altså på Bjølsen, i 7. etasje) mens jeg skriver <3


mamma og meg på visningsmaraton i går; vi var på 7 visninger rundt omkring i Oslo, på 3 timer - kaffe kom godt med...



1 kommentar:

  1. Gratulerer med leilighetskjøp! Så spennende :) Jeg holder på å flytte selv. Det er både gøy og slitsomt ... Blir moro å se hvordan du får det der.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...