fredag 14. februar 2014

Takk til Fysisk Institutt

God fredag alle <3 Og ikke minst goood hjertedag <3
Siden det tross alt er hjertedagen i dagen må jeg bare (igjen) tipse om at Realfagsbiblioteket feirer denne med Abels Tårn Hjertedagen spesial (jeg har hørt rykter om eksperimentering - men da jeg i skrivende stund sitter på møte i Paris kan jeg ikke verifisere disse 100%...;) ), klokken 10, og foredrag om hjertet med "Twitter-legen" Wasim Sahid etter dette - så Realafagsbiblioteket/Vilhelm Bjerkens hus er stedet man burde sette nesen mot sånn ca akkurat nå dersom man befinner seg i Oslo i nærheten av Blindern :D

Men, når vi først er inne på Abels Tårn...:
Forrige fredag var det en matematiker i panelet, som svarte på fysikkspørsmål - jeg syns det var noe som skurret litt med det han sa, men hadde ikke tid og ork til å følge det opp. Men så tittet jeg innom Facebook litt senere på dagen, og da hadde Jørgen (som er masterstudent på Fysisk Institutt) tatt dette for seg, og det gjorde han så fint at jeg tror jeg bare lar han få "snakke" for seg...og må bre si det selv óg: Hvis du lurer på noe med fysikk så spør en fysiker ;)

"Hørte på Abels Tårn på P2. De hadde fått en matematiker til å svare på fysikkspørsmål. Først hadde han en liten rant om fysikkundervisning på videregående: Han syntes det var riktig å gjøre forenklinger (eks. se bort fra luftmotstand), men var av den oppfatning at skolen ikke fortalte elevene at det var forenklinger. (Det er ikke sånn jeg husker det.) Så skulle han svare på spørsmålet: Hvem kommer først ned en bakke av en lett og en tung syklist? Han svarte at dersom det ikke var friksjon så ville de komme like raskt ned, men med friksjon ville den tunge komme ned først. Den første påstanden er feil, for han glemmer å ta hensyn til treghetsmomentet i hjulene. Moralen er: Lurer du på noe om fysikk, så spør en fysiker!"






1 kommentar:

  1. Selv er jeg opptatt av at de stjal sykkelsetet mitt! Jeg måtte kjøpe nytt! Og nå vet jeg ikke om jeg tør å ta sykkelen ut fra kjelleren. Ellers skulle jeg gjerne testet den likningen. Jeg tror nemlig, at hvis jeg monterer et utstrakt laken bak ryggen min, som fanger vinden, så kan jeg vise at likningen bare er teori ... *smil*

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...