onsdag 5. februar 2014

Fysisk umulig! FAKTA

Et kjernekraftverk KAN IKKE eksplodere som en atombombe. Man kan altså IKKE få en kjernefysisk eksplosjon fra et kjernekraftverk, og det er et FAKTUM. 

Ikke det at det er greit at man feks får en dampeksplosjon som i Tsjernobyl, eller hydrogengasseksplosjon som i Fukushima - men det er allikevel ikke kjernefysiske eksplosjoner det er snakk om. De ca 450 kjernekraftverkene vi har rundt omkring i verden er altså ikke tikkende atombomber ;) Det er faktisk fysisk umulig å få til en kjedereaksjon som i en atombombe i et kjernekraftverk, for det er heeelt forskjellige anrikningsgrader i et våpen kontra et kraftverk :)

Da jeg var og holdt foredrag for NABLA i Trondheim forrige uke fikk jeg veldig positiv respons på dette faktumet etter foredraget; og godt var det, for det var en av "mytene" jeg har vurdert å kutte ut fra "myter og misforståelser"-foredragene mine - men nå blir det altså :)

Så: Atomvåpen er ikke lik atomkraft - og faktisk så fins det land som har sivil kjernekraft uten å ha atomvåpen, og det har fins land som har hatt atomvåpen uten først å ha hatt sivil kjernekraft...


Ellers har det vært ukens andre thorium/forskningsdag i dag - og den var ikke superoppløftende (krysser fingrene for at det blir bedre neste uke); for det første blir jeg alltid veldig distrahert av å ha møter som deler opp dagen, og i dag var det jo SUFU-møte - og der var det MYE vi skulle igjennom (har blant annet lært at enhver muntlig eksamen faktisk er offentlig, så hvem som helst kan gå og høre på en som har en muntlig eksamen). For det andre var det bare det at jeg hadde kommet veldig ut av hvor jeg egentlig var hen i analysen, og hvordan jeg skulle gjøre forskjellige ting - noe jeg nå vet til neste gang, så det lover jo godt.

Dro hjem ikke altfor sent i dag, fikk handlet bursdagsgave til Alexandra (det er ca en meter langt og kan brukes om vinteren - gjett hva :) ), drakk kaffe på min lokale Café Ro, der jeg pleier å ha morgenkaffen min, sammen med søte søte Gry, og dro og trente. Hadde et mål på 3D-møllen i dag - som jeg klarte; og, hjelp så svett og sliten jeg ble...jeg er jo i fantastisk dårlig form, så jeg tør ikke dele med dere hva målet mitt var; det viktige er at jeg gjennomførte det, og belønningen for dette er et par nye. freshe joggesko :D

7 kommentarer:

  1. Altså, skjønner jeg, er det avfallet som er farlig i sånne kraftverk. Man burde begynne med sånn gjenbruk. De kunne sortere avfallet og la renholdsverket resirkulere det, sånn som de gjør med plast. Det hadde jeg funnet opp, tror jeg, hvis jeg var fysiker.

    Men det er jeg ikke. Så jeg tenker ikke så mye på det ...

    *smil*

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjenvinning/reprossesering vil absolutt gi mye mindre langlivet avfall, ja :)
      Men litt generelt kan man faktisk si at det som er farligst ifbm en kjernekraftulykke er de stoffene med kort halveringstid.

      Slett
    2. Staves ikke gjenvinning som reprosessering?
      Truls

      Slett
  2. Veldig bra formulert. Som alltid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Rune, det varmer å høre <3

      Slett
  3. Sånn apropos avfall. I foredraget ditt har du et søylediagram som viser antall dødsfall per TWt for forskjellige energikilder. Du kunne lage et tilsvarende diagram som viser antall m³ avfall per TWt også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oooo, takk for tips - det var en veldig god idé!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...