torsdag 9. januar 2014

Kronikk

God ettermiddag alle fineste!
Denne dagen har virkelig bare flydd avgårde, og jeg skjønner egentlig ikke helt hva som skjedde :P
Eller, altså, jeg skjønner det vel egentlig; den har gått med til forberedelser av helgens 2 ganger 29 for annen-gang bursdagsfest, sammen med fineste Charlotte (utrolig hva man får tid til når man begynner tidlig), diskusjon med Karoline (og Jo), og ikke minst photo shoot med en fantastisk gjeng "reale damer" (andre jenter som holder på med doktorgrad eller post.doc her på matnat). Bildene skal brukes til et arrangement fredag 7. mars, ifbm kvinnedagen, hvor bla alle vi jentene skal holde korte populærvitenskapelige foredrag om forskningen vår - gøy! (Kommer mer info om dette når det nærmer seg - lover.)

#realedamer ;) (@uboslo sitt bilde fra Instagram)

Etter shooten dro jeg opp for å snakke med Live på Realfagsbiblioteket (siden jeg da allerede var oppe på Vilhelm Bjerknes hus, der biblioteket ligger), og der var det vanskelig å komme seg videre fra, for det var så kos, og så mange gode ideer å prosessere - kommer mer tilbake til dette om veldig kort tid ;) Det jeg vel allerede kan avsløre er at dere kommer til å høre litt mer om Realfagsbiblioteket fremover...

Men det jeg egentlig kom innom for å fortelle var jo at nå har endelig kronikken  min, som sto på trykk i Aftenposten i går, kommet på nett - så nå kan alle som har lyst til å lese og dele kronikken min gjøre det. Bare gå inn HER.
Her gjenstår et par timer på kontoret, før jeg vender nesen nedover mot Frogner - skal prøve veldig å få til en treningsøkt, men er litt skeptisk til om jeg rekker det...hvorfor kan jeg ikke ha uendelig med tid?!?









6 kommentarer:

  1. Veldig bra kronikk!
    Jeg har selv gjennomført et mattetungt studie, og har hørt mange ganger at "men du er jo god i matte". Det er interessant at mange er av den oppfatning at realfag er noe man enten er god til helt av seg selv, eller så får man det ikke til. Jeg har som deg øvd utrolig mye, og mange av de tingene som kommer naturlig for meg nå har virket fullstendig uforståelige for noen år siden.

    SvarSlett
  2. Hei. Leste kronikken din i går, og synes den var/er flott. Fint at du er så tydelig på det med oppdragelse og arbeidsvaner, for jeg tror foreldre generelt er litt for late mht å kreve noe av ungene sine. Klart man må øve, og så må man tørre å si det! U9

    SvarSlett
  3. Jeg syns det er helt fantastisk det du driver med, Sunniva! :) Du har virkelig inspirert meg. Jeg studerer realfag på NTNU og har nå startet min egen blogg, på grunn av deg. Det er utrolig stilig det du driver med. Vi trenger flere kvinner som deg! La oss prøve å bryte ned det stereotypiske "usexy" bilde av realfag og forskning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, for en fantastisk herlig kommentar å få på en fredags ettermiddag! Blir så utrolig glad over å kunne inspirere...stå på, og lykke til ♡♥

      Slett
  4. Hei, Sunniva! Jeg har noen spørsmål til deg, og lurte på om du har en mail man kan nå deg på eller om man bare skal sende en melding til deg på facebook? :-)

    SvarSlett
  5. Jeg bare tullet, fant mailen din nå :p veldig bra kronikk forresten! Jeg er også en av de som har jobbet hardt med realfag, blant annet har jeg alltid jobbet meg opp fra treer til en 5er i R-matte på videregående. Andre i klassen klager på at det er lærern sin feil at "hun er elendig til å lære bort", men i mine øyne ligger minst 95 % av arbeidet på dine skuldre. Selvsagt hjelper det med en god lærer, men når alt kommer til alt er det din egen egeninnsats som avgjør hvilken karakter du ender på!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...