mandag 13. januar 2014

Årskavalkade del 1

Nå har jeg brukt ganske mange timer på å sitte og bla igjennom gamle innlegg, og jammen er det mye man glemmer på et år - og derfor er det så morsomt å ha en blogg, for da har man det jo skrevet ned :)

Litt rart med denne første delen av 2013, nå når jeg sitter med fasiten...det skjedde jo ganske store omveltninger i livet på denne tiden, og til slutt raknet det jo helt. Heldigvis landet jeg greit på bena, tror jeg, og fremtiden ser lys ut. Når jeg snakker om det med fasiten så tenker jeg selvsagt mest på det som skjedde i slutten av februar - nemlig at jeg flyttet på Tøyen, og ble alenemor (nå bor Alexandra sammen med meg bare annenhver uke...).
Men, for å ta det første først:
Januar
Januar begynte med at jeg fylte 29 år - mitt siste år i 20-årene var i gang - og mamma laget verdens fineste krone til meg :D Denne har fått fast plass på kontoret nå.


Torkil, Tobias og jeg annonserte at vi ville utfordre sittende rektor Ole Petter Ottersen i kampen om rektorstolen i vårens rektorvalg ved Universitet i Oslo - veldig spennende, og litt skummelt ;)





Jeg ble portrettintervjuet i Klassekampen - et intervju jeg egentlig ble veldig fornøyd med!


Formidling og vitenskapsjournalistikk-kurset MNKOM3000/4000 startet, og rektor holdt selvsagt den første forelesningen...dette semesteret skal jeg holde en forelesning i dette kurset *spent*





Februar
I februar fikk jeg omsider plass på Communicating Scientific Research-kurset - et kurs jeg først hadde fått avslag på. Det var selvsagt veldig all right; for det var et kurs jeg hadde lyst til å ta, og det gjorde at jeg kunne krysse av på de siste 5 studiepoengene jeg trengte på PhD. Check!

Jeg ble fagportrettert på Ekko på P2, og intervjuet kan du høre HER.



I forbindelse med at jeg var med Torkil som hans prorektorkandidat ble jeg en kveld oppringt av Universitas - og det viste seg selvsagt til slutt at det var til "vil du vurdere din stilling"-spalten. Fornøyd med både å bli omtalt som 27 år gammel, og et "trekkplaster".


Vi gjennomførte den aller første rektordebatten, i regi av Realistforeningen. Jeg var dødsnervøs, men Torkil var superflink - både til å få meg til å slappe av og tro på meg selv, og ikke minst til å prestere i debatten!




Charlotte og jeg var på Operaballet, og det var utrolig gøy! I år er det den 8. februar (tror jeg), og jeg anbefaler virkelig alle som liker å pynte og ordne seg å dra på Operaballet - det er en opplevelse ;)




Den 8. februar var det hele tre år siden Alexandra kom til verden, og jeg laget bla dette mimrebildet, over året fra hun ble 2 til hun ble 3 <3 Tiden flyr...


Superflinge Yngve Vogt skrev om forskningen min (det å blande russisk våpenuran med thorium og lage brensel for vanlige kjernekraftverk av det) i Apollon. Saken spredte seg internasjonalt, og til Aftenposten Viten :)



Jeg hadde min aller første kronikk på trykk i Aftenposten - noe som var veldig skummelt, og veldig stas. Den hadde tittelen "Vitenskapelig mørketid?", og kan leses HER.

Helt i slutten av februar flyttet jeg da altså fra Tøyen, men det skrev jeg ikke om på bloggen før senere. Nå er som sagt fasiten her - og jeg er alene...

Mars

I mars var jeg tilbake i gamle trakter; det vil si at jeg ruslet ned til min gamle skole - Fagerborg - og holdt foredrag om kjernekraft og stråling for 1. klasse ballett. Veldig hyggelig å være tilbake, pluss litt rart, for man føler seg plutselig veldig som man er elev igjen - og ikke en fagperson som kan det hun snakker om :P



Rett før jeg dro ned på Fagerborg var jeg med i panelet på Abels Tårn - noe jeg dessverre har fått gjort alt for lite av i 2013 :( Tror og håper det skal bli mer tid til den typen opptredener ila 2014 - for det er alltid veldig gøy og hyggelig ;) Abels Tårn spiller forøvrig inn hver fredag klokken 10 i fojaeen i Vilhelm Bjerknes huns/Realfagsbiblioteket. Da er det gratis kaffe og vafler, og en fantastisk stemning!


Så var det "rektorduellen" - Universitetets offisielle debatt mellom rektorkandidatene. Vi fikk blant annet denne kommentaren etter debatten "skulle man kun stemt ut i fra debatten i dag ville UiO ha fått et ungt rektorat"...vi, og da selvsagt hovedsakelig Torkil gjorde det med andre ord bra ;)



I mars hadde jeg også min andre kronikk på trykk i Aftenposten - den het "Dødsatomer selger best", og handlet om medias håndtering av Japanulykken med fokus på Fukushima og stråling. Denne kronikken har gitt meg noen koko-meldinger, men det er vel nesten bare sånt man må regne med ;) Kronikken kan leses HER.


April
Så kom april med påske, og deretter ny leilighet - jeg flyttet altså inn i Rose-slottet <3 (et sted jeg fremdeles bor, selv om det er litt semi-midlertidig...å dele rom med Alexandra feks, er ikke optimalt :/).

Vi fikk tilsendt noen stoffprøver fra en som var overbevist om at han var blitt "smittet" av radkioaktivitet, og for å være greie tok vi og utførte en måling - den var selvsagt negativ, så ingen ekstra stråling å finne på prøvene.






Jeg holdt foredrag for Natur og Ungdom, og fikk en søt, lilla blomst. Den fikk plass i vinduskarmen i Rose-slottet, og ble en del av den prosessen som sakte men sikkert har gjort leiligheten til, nettopp, Rose-slottet - en liten (35 kvadratmeter...), men veldig koselig leilighet, som jeg faktisk er blitt riktig glad i ;)


Jeg ble invitert på frokostmøte om jenter og IT (og realfag generelt, som jeg slår et slag for, da) hos Rigmor Aasrud, og der møtte jeg blant annet søteste Tinteguri (Anita Krohn Traaseth) - en dame jeg virkelig respekterer og ser opp til.


Jeg holdt foredrag på UiO-festivalen, om "Myter og misforståelser rundt kjernekraft og stråling" for et rimelig fullsatt auditorium 1 i Vilhelm Bjerknes hus.



Så ble jeg portrettintervjuet i Teknisk Ukeblad - og fikk dermed være midtsidepike :P



Jeg debatterte lekser med Eddie Eidsvåg på ukeslutt - en rimelig teit debatt, spør du meg; for det ble jo tilslutt som om Eidsvåg skulle gjøre latterliggjøre det å i det hele tatt ha en utdannelse...forstå det den som kan :/ (Og bare så det er sagt: jeg ser definitivt utfordringer knyttet til det med lekser, men jeg er ikke enig i at løsningen er å kutte egenarbeid!)
Min tredje kronikk i Aftenposten handlet om holdninger til realfag; hvordan det er helt greit å "skryte" av hvor dårlig man er. Kronikken het "Skremmende at det er greit å skryte av hvor lite realfag man kan", og kan leses HER.

Den siste rektordebatten ble avholdt på Chateau Neuf, og så var det tid for selve valget. Det var selvsagt Ottersen som vant valget - men vi endte faktisk opp med 42% av stemmene, og vi fikk satt spesielt undervisning på dagsordenen, og sørget for at det faktisk ble et valg (siden vi var de eneste motkandidatene til det sittende teamet). Det hele var lærerikt, spennende og veldig veldig gøy - og Torkil er rett og slett bare KONGE <3<3<3





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...