tirsdag 12. november 2013

day 9


  • diskusjon med veileder-Sunniva 
  • prøve å bestille Berkeley-turen via HRG-portalen *elsk* <3<3<3
  • tenke tanker om torsdagens foredrag på Lillehammer, og om Berkeley/CSR-foredraget - starte på disse
  • svare Under Dusken...
  • ringe Nordea (har av en eller annen festlig grunn ikke fått tilsendt nytt kredittkort, så nå har jeg bare et som ikke funker - noe jeg fant ut på moromåten da jeg var i Genéve, og jeg vil helst ha et fungerende et når jeg drar til USA)
  • jobbe med introduksjonskapittelet
Noen av punktene over er gjort, andre skal gjøres. PhD-livet går sin gang :)


Mulige problemer/utfordringer:

  1. uranet som skal analyseres er veldig tynt, og sitter på en veeeldig tykk beryllium-backing (døytron- og alfa-strålen må dermed gå gjennom masse beryllium, hvor den mister energi, før den treffer uranet, som den vekselvirker med)
  2. både uran-233 og uran-234 (jeg skal bruker begge to) har to såkalte "tilstander" som sitter veldig tett - som man muligens (statistikken er ikke til å hoppe i taket av) ser på bildet under; det er kanskje to topper man ser, liksom, en stor sånn ca over 17400, og en liten over ca 17100. Men så kan det jo hende at det bare egentlig er én topp óg, og at statistikken bare ikke er god nok :/

3 kommentarer:

  1. Kan du ikke bare kjøre forsøket lenger og få flere counts? For meg ser det ut som to topper, en på 17180 og en på 17400 ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er nok ikke "bare" å kjøre på nytt... De dataene jeg sitter med nå er resultat av to ukers døgnkontinuerlig kjøring - noe som også betyr at noen av oss må være på labben til enhver tid ;)
      Skulle man gjort det på nytt, og fått et betydelig klarere resultat mått vi altså kjørt i minimum en måned (og da er det ikke sååå mye økning - hvis vi antar samme tellerate), og det er ikke bare bare å 1) finne tid i kalenderen (syklotronen brukes jo av flere, og jeg tror kalenderen er full ganske lang tid fremover nå), og 2) få folk til å stille opp så mye (det er ingenting som heter overtids-/helge-/kveldsbetalt i akademia).

      Satser på å få det til å funke :)

      Slett
  2. Hvis strålingen mister energi når den går gjennom berylliumet, er det ikke bare å øke energien litt?
    Hvorfor er uranet så tynt? Ville du ikke få omtrent dobbelt så mye data med et dobbelt så mye uran?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...