tirsdag 7. mai 2013

Foredraget hos Natur og Ungdom


Hjelp, tiden flyr...! Hadde jo planer om å poste foredraget jeg holdt for Natur og Ungdom forrige mandag - men dagene forsvant jo plutselig bare.

Denne uken skal jeg holde to foredrag om thorium, altså mer eller mindre min egen forskning (pluss litt til...), i motsetning til foredragene jeg har hatt i det siste, som har vært mer sånn "dette er kjernekraft, og dette er mytene som eksisterer og så farlig er stråling, og så farlig er det IKKE"... Mao. så er jeg på en måte litt mer "stresset" mtp. det foredraget jeg skal holde om thorium i morgen, eller det jeg skal holde om thorium/forskningen min hos FFI på fredag; man skulle kanskje ikke tro det, men det er faktisk mye vanskeligere å prate om akkurat det du holder på med selv, enn det du på en måte nesten holder på med i alle fall litt sånn på siden, liksom :P Uansett, det går i forberedelse til morgendagen, og fredag, og egentlig litt neste uke óg - og det er sikkert derfor jeg bare glemte hele Natur og Ungdom-foredraget.

Så selv om det allerede er halvannen uke siden så legger jeg ut foredraget jeg holdt for Natur og Ungdom - for de spesielt interesserte; Natur og Ungdom, feks ;)

Fikk dessverre litt dårlig tid da jeg holdt foredraget (30 minutter om et sååå stort tema kan fort bli litt lite :P) og fikk ikke gått noe særlig i dybden på strålingsdelen av foredraget - noe som er synd, siden usikkerheten folk føler rundt dette temaet er knyttet til radioaktiviteten, enten det er redsel for ulykker eller utfordringer knyttet til avfall... Tvang allikevel på den nest siste sliden sliden, selv om jeg strengt tatt hadde snakket for lenge da, som jeg kanskje syns er av de viktigste, nemlig den om de to polene; 100% for eller 100% mot, og at dette ikke er heldig - vi trenger dialog <3<3<3 (Det tror jeg også Natur og Ungdom er enige i ;) )

Syns det er utrolig viktig å poengtere det at hvis man har et ønske om å "redde verden" så er det innmari all right å studere realfag...! 

Hva er atomkraft? Jo en veldig veldig stor og varm vannkoker, som "koker" vann ved å bruke varmen som kommer når atomkjernene deler seg - ikke så supermystisk, egentlig ;)
Dette mener jeg er veldig viktig: <3 DIALOG <3
Ja, jeg mener jo at det er å stikke hodet langt ned i sanden hvis man ikke vil innse at kjernekraft er utrolig viktig dersom man ønsker å gjøre noe fort for å begrense CO2-utslipp... Også ser jeg ingen motsetning i å satse på solkraft i tillegg til kjernekraft, da ;)


PS: Jeg syns det er merkelig at de er såååå innmari opptatt av å stenge Halden-reaktoren, men men, dem om det :)

PPS: Haldenmiljøet er verdensledende når det kommer til sikkerhetsforskning ifbm. kjernekraft, samme hva Martiniussen sier ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...