lørdag 23. mars 2013

Påskeferie...:) (radioblogg)

God påskeferiestart (?) alle fineste <3
Denne siste uken før påskeferien har jeg levd etter det jeg sier - at jeg elsker <3 fagformidling, og gjør det så mye jeg kan - og to populærvitenskapelige foredrag og en radioopptreden er gjennomført :)

På torsdag holdt jeg foredrag for fysikkolympiade-finalistene og i går var jeg på Fagerborg videregående skole og holdt foredrag om kjernefysikk og kjernekraft, for ballettklassen - der jeg selv gikk for maaaange år siden (hjelp jeg føler meg gammel) :P Og det var jo bare veldig stas å være tilbake i fysikksalen på Fagerborg, hvor jeg jo faktisk hadde mitt første med fysikk for 11 (?) år siden. Husker godt en av de aller første timene vi hadde, hvor vi selvsagt skulle begynne med Newtons lover og tyngdekraft og sånn, og fysikklæreren, som var ganske voksen, hoppet opp i vinduskarmen, åpnet opp vinduet og hang ut (dette er i tredje etasje), og sier entusiastisk "hva skjer hvis jeg går ut her nå?!?" (selv de aller mest alternative "tror" vel på tyngdekraften...?).
Elevene var veldig søte, og kom med masse fine spørsmål - om masse forskjellig, så det var rett og slett veldig gøy!


Rett før jeg dro ned på Fagerborg var jeg på Abels Tårn, og snakket om sikkerhet i kjernekraftverk og avfall og sånn - pluss at jeg fikk fortalt historien om en medstudent som løste en oblig i kvantemekanikk på en serviett, i fylla...:P Her er hele gårsdagens sending :)


På kvelden var jeg og feiret en vel gjennomført disputas - altså at noen har blitt doktor (gratulerer igjen, Ingvild!) :D Traff flere mennesker jeg ikke har sett på mange mange år, og det var gøy og kjempekos - og det ble selvsagt alt for sent, og alt for mye å drikke (følte meg forsåvidt ikke så gammel lenger, fordi jeg tror jeg var den yngste gjesten der, sett bort fra barna som var der første delen av kvelden) :P
Med andre ord: nå er det nattinatt for meg ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...