mandag 18. juni 2012

Fiskebolleblek (solarium)

Jeg har jo ikke snakket så mye om de negative effektene som ioniserende stråling/radioaktivitet kan ha, men jeg prøver ikke å late som om den typen stråling ikke kan være noe farlig i det hele tatt, altså. En ting som kan skje er at man kan få kreft, og skjoldbruskkjertelkreft som følge av radioaktivt iod står vel nærmest i en særstilling (klar sammenheng mellom stråledose og kreftforekomst, liksom). Allikevel skal heller ikke dette innlegget handle om radioaktivitet og negative konsekvenser (jeg lover på tro og ære og komme tilbake til det; men bloggen min handler jo om "kjernefysikk og forskning og sånn", så det sier seg jo egentlig selv).

Denne artikkelen fra "Tidsskrift for Den norske legeforening" (tusen takk til søteste Charlotte for å tipse meg om denne) handler om solarium, altså UV-stråling, og at det ikke anbefales. 
Det som er litt rart er at selv om veldig mange er klar over at solarium kan være farlig, mener overraskende mange at det er greit litt sånn innimellom og sannsynligheten for å utvikle kreft er liksom ikke såååå stor. Og for all del, livet handler jo faktisk om risikoberegninger hele tiden; derfor syns jeg det er merkelig å syns at det er ok å utsette seg for noe som av WHO faktisk regnes som like kreftfremkallende som røyking, men være dødsredd for alt som har med radioaktivitet å gjøre...

En annen ting som er skummelt med solarium er at du ikke vet hvor sterk strålingen i solariumet er; jeg vet om solarier der rørene i to senger (som for brukeren ser helt like ut) er en faktor ti forskjellige, altså at 6 minutter i den ene sengen tilsvarer 60 minutter i den andre. Dette er jo litt dumt hvis du har vært en gang i den svake sengen og tenker at "hmm, forrige gang tok jeg 10 minutter, jeg prøver meg på det denne gangen også", og plutselig har du annen grads forbrenning på 100% av kroppen din...


Jeg er ganske blek, og det lever jeg veldig fint med :)




Det var denne dagens lille viftende pekefinger ;) Håper dere nyter mandagskvelden, evt ferie for de som har det (for meg er det ikek ferie før i juli, så blir det litt jobbing i slutten avjuli/begynnelsen av august, før vi drar ned til Cannes i slutten av august).

-Sunniva



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...